Lobby, daarom!
Zelf gebruik ik het liefst de term 'BELANGENBEHARTIGING'. Binnen de sector wordt meestal gesproken over Public Affairs. In de praktijk komt het op hetzelfde neer. Het onder de aandacht brengen van de belangen van je opdrachtgever. Toch is er vaak veel onduidelijkheid over wat lobby inhoud. Als we kijken naar de politieke lobby dan is het zaak om de juiste ambtenaren te informeren. De verantwoordelijke bestuurders bij te praten. En, in de meeste gevallen als het informeren van ambtenaren en bestuurders onvoldoende resultaten oplevert, het benaderen van volksvertegenwoordigers. Bij belangrijke politieke besluiten zie je dat er veel partijen actief zijn die hun belang naar voren brengen. Er ontstaat vaak een soort balans tussen voor- en tegenstanders. Deelbelangen worden door politici dan extra zorgvuldig gewogen. Ze kunnen, geïnformeerd door verschillende partijen, hun eigen afweging maken. Eigenlijk is er in de meeste gevallen maar één verliezende partij. Dat is de partij, de overheid, de instelling, het bedrijf dat geen lobby voert. Die zich niet door een adviseur public affairs laat adviseren. Goeie lobby vergt een gerichte investering naar de bepalende stakeholders. Goeie lobby kan prijzig zijn maar zeker is dat géén lobby achterstand oplevert. Achterstand die uiteindelijk leidt tot verlies en teleurstelling. Geen lobby is in de praktijk dus de duurste variant!
Meer weten over Lobby en de mogelijkheden die er voor jou zijn? Neem gerust contact op.